8 Mitos Fakta Tentang Anak Kembar

By Zahirah Dzahir - 9/30/2013 10:59:00 PTG


Jangan biarkan mitos tentang anak kembar menghantui ibubapa dalam cara membesarkannya. Rasa senang ketika tahu akan mendapat bayi kembar biasanya diiringi mitos-mitos menyesatkan dari sekeliling. Jangan panik, ibu harus tenang dan mencari mengetahui penjelasannya :

1. Mitos : Mana kakak, mana adik?


Fakta : Mitos orang lama2 yang mengatakan,bayi kembar yang lahir (keluar dari rahim) lebih dulu adalah adiknya, bukan kakak. Alasannya, kerana Si Kakak "membantu" adiknya untuk keluar. Padahal, dunia kedoktoran sepakat menyatakan, bayi yang lahir lebih dulu (berdasarkan tanggal dan waktu) adalah kakak, berikutnya baru adik.

2. Mitos : Si Baik Vs Si Jahat.


Fakta : Dalam mitologi lama, Si Kembar selalu digambarkan sebagai Si Baik dan Si Jahat atau pemimpin (biasanya yang lebih tua) dan pengikut. Katanya, ini terjadi kerana salah satu dari mereka sering kali dikait-kaitkan hingga ingin lebih hebat dari kembarnya, serta ingin mendapatkan perhatian lebih dari ibubapa dan orang di sekitarnya.

Padahal, tidak pernah ada bukti ilmiah yang menunjukkan kalau keperibadian kembar sebagai bentuk jenis persaingan. Yang biasanya terjadi, anak kembar akan memiliki keperibadian dan bakat yang unik serta selalu ingin saling melengkapi. Misalnya, yang satu pintar di bidang akademik, yang lain lebih hebat dalam olahraga.

3. Mitos : Anak kembar tidak boleh satu sekolah kerana akan mengganggu prestasinya.


Fakta : Ada beberapa sekolah yang menetapkan peraturan bahawa anak kembar tidak boleh ditempatkan di kelas yang sama. Alasannya, agar anak dapat mengembangkan identiti berdikari mereka dan tidak tergantung kepada kembarnya. Malah, alasan lainnya lebih melampau, aitu menjauhkan dari kemungkinan keduanya akan gagal jika berada di kelas atau sekolah yang sama.

Beberapa ahli menyarankan anak kembar untuk selalu bersama agar tingkah laku, emosi, dan pertumbuhannya dapat berkembang lebih baik. Jika pemisahan dilakukan, malah dapat merosak pengalaman pendidikan mereka. Dari sisi psikologi, setiap anak kembar biasanya merasa selesa berada dekat dengan kembarnya. Dan, ketika salah seorang dari mereka menghadapi masalah (pelajaran atau persahabatan), tentunya mereka akan lebih mudah untuk membantu


Yang jelas, ibubapa yang memiliki anak kembar, harus mempertimbangkan mengenai pemilihan sekolah yang boleh memajukan kemampuan anak masing-masing , termasuk hubungan dan individu serta gaya belajar anak. Caranya, kenali keperluan dan keperibadian anak kembar Anda, juga hubungan mereka berdua. Selanjutnya, ajak mereka berbincang mengenai pilihan sekolahnya. Apakah ingin sekolah di tempat yang sama atau yang berbeza?

4. Mitos : Jika salah satu anak kembar sakit, saudara kembarnya pasti sakit juga.


Fakta :Kandungan dari mitos ini adalah anak kembar mempunyai kemampuan daya pemikirang yang sama. Contohnya adalah jika yang satu tidak boleh menyelesaikan perkataannya, yang lainnya akan mampu membaca pikiran kembarnya dan menyelesaikan perkataannya.

Ini terjadi kerana anak kembar memiliki "code bahasa" yang tidak difahami orang luar selain mereka sendiri atau idioglossia . Kemampuan ini timbul kerana emosi mereka sudah bermula sejak sembilan bulan berada di rahim yang sama, begitu lahir dan tumbuh pun mereka selalu bersama.
Akan tetapi, hal yang hampir sama juga boleh terjadi pada suami-isteri, saudara dekat, teman baik (yang memiliki genetik ekstrim yang sama).

5. Mitos : Bayi kembar tidak boleh menerima Penyusuan eksklusif, ibu harus memilih salah satu.


Fakta : Menyusui bayi kembar memang banyak masalah, tetapi masih boleh dilakukan. Untuk kembar dua, jika perlu, Anda boleh menyusuinya bersama. Namun kalau tidak perlu atau anak kembarnya lebih dari dua, sebelum menyusu, perahlah susu dada anda dengan menggunakan alat pemerah manual atau elektrik dan menyimpannya dalam bekas khas.

Ketika proses menyusu, Anda boleh menyusui anak-anak bersama (yang satu terus ke dada Anda, yang lainnya dengan botol), tanpa salah satu diantara mereka menangis terlebih dahulu kerana kelaparan. Mintalah bantuan orang-orang di sekitar Anda untuk memudahkan proses penyusuan ini. Satu lagi, miliki buku untuk mencatat siapa yang mengisap payudara pertama kali dan siapa yang minum terakhir agar tidak lupa atau tertukar.




6. Mitos : Hanya lelaki (yang lahir kembar) yang dapat menurunkan gen kembar.


Fakta : Masing-masing generasi, sama ada lelaki atau perempuan, dari keluarga tertentu memiliki peluang yang sama dalam melahirkan bayi kembar. Akan semakin besar jika memang ada salah satu dari suami atau isteri yang memiliki gen kembar kemungkinan memiliki anak kembar akan semakin besar.

Kemungkinan memiliki anak kembar biasanya juga boleh terjadi kerana perempuan mengalami pelepasan sel telur secara berlebihan atau hiperovulasi. Pada akhirnya, hiperovulasi boleh menurun pada anaknya yang perempuan.

7. Mitos : Hanya anak kembar yang boleh memiliki keturunan kembar


Fakta : Peluang Kehamilan kembar memang sangat mungkin terjadi pada pasangan yang memiliki keturunan kembar. Namun, di era ilmu kedoktoran yang sudah semakin maju, sudah terdapat ubat kesuburan (biasanya yang memiliki masalah fungsi ovum/telur).

Dalam kes ini, terjadi kematangan dan pelepasan sel telur lebih dari satu yang kemudian dibenihi lebih dari satu sel sperma , hingga kehamilan kembar itu terjadi. Pembenihan dapat terjadi secara sendiri di dalam saluran telur atau di laboratorium pada kes bayi tabung uji.



8. Mitos : Anak kembar yang terpisah dari ibu mempunyai ketinggian yang lebih pendek.


Fakta : Jika tinggi badan anak tidak setinggi ibunya, lebih logik jika disebabkan gen bawaan dari ibubapanya, kurangnya nutrisi, dan stres. Meskipun demikian, anak yang tidak dipisahkan dengan ibunya, tentu akan mendapatkan perhatian lebih baik, dari segi fizikal dan mental. Sehingga masa pertumbuhan nya pada tahap maksima.


kelab kembar malaysia

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!