Doa Merawat Jiwa | Ustaz Wadi Annuar

By Zahirah Dzahir - 2/12/2022 06:55:00 PTG

 Assalamualaikum

Doa Merawat Jiwa

Pepatah ada menyebutkan, langit tidak selalu cerah.

Dalam kehidupan yang kita lalui, pasti perjalanannya penuh dengan liku-liku, berwarna warni. Ada masa kita berada di atas dan ada masa kita berada di bawah.



Kita tidak setiap masa berada dalam kegembiraan. Kadang-kala kita akan diuji dengan perasaan sedih, marah, kecewa dan sebagainya.

Perasaan yang pelbagai ini hadir daripada ujian yang ditempuh. Ujian itu adalah sebagai salah satu pengalaman yang perlu diterokai dengan hati yang lapang. Ia bukanlah kesusahan kerana Allah anugerahkan kepada kita sebagai satu ujian.

Justeru, jangan terlampau bersedih dan kecewa. Lihat dari sudut pandang yang positif, hikmah disebalik kejadian dan fikirkan jalan penyelesaian. Cari lah insan-insan yang mampu membantu memberi sokongan, dorongan dan bantuan. Perbanyakkan doa dan berserah segalanya kepada Tuhan.

Lima jenis doa yang boleh diamalkan untuk membantu merawat hati yang sedang dilanda kesedihan.

1. Mohon Permudahkan

اللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ ما جَعَلْتَهُ سَهْلاً وأنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إذَا شِئْتَ سَهْلاً

Maksud: Ya Allah! Tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikannya sebagai kemudahan. Dan Engkaulah yang menjadikan perkara yang sukar itu mudah jika Engkau kehendaki dengan kemudahan. (Hadis Riwayat Ibn Hiban, no. 974)

2. Mohon Perlindungan Dari Sifat Sedih, Lemah, Malas, Pengecut, Bakhil, Berhutang dan Penindasan

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

Maksud: “Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, aku berlindung daripada sifat lemah dan malas dan aku berlindung padamu dari sikap pengecut dan bakhil dan aku berlindung dari cengkaman hutang dan penindasan orang.” (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 1555)

3. Doa Nabi Yunus AS Ketika Didalam Perut Ikan Paus

لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksud: “Sesungguhnya tiada tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (Ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolonglah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.” (Surah Al-Anbiya, 21:87)

4. Doa Nabi Musa AS Berhadapan Firaun

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِ يَفْقَهُوا قَوْلِ

Maksud: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagikut tugasku, dan lepaskanlah simpulan dari lidahku supaya mereka faham perkataanku.” (Surah Taha, 20:25-28)

5. Doa Nabi Ibrahim AS Ketika Dicampakkan Ke Dalam Api

حَسْبُنَا اللَّـهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

Maksud: “Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung” (Surah Al-Imran, 3:173)

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!