Sambutan Aidilfitri 2020 Dalam Suasana PKPB

By Zahirah Dzahir - 5/26/2020 03:11:00 PTG

Assalamualaikum..

RAMADHAN BERLALU PERGI DAN SYAWAL MENGGANTI. Terasa kali ni sambut raya dalam pkpb. Sambut raya dalam norma baharu. Berbeza bukan hanya untuk Mommy tapi untuk semua umat Islam di seluruh dunia dan Mommy percaya ada hikmah lebih baik di sebalik kejadian (penularan wabak Covid-19)ni. 


Semua orang  lalui dan hadapi situasi yang sama. Kalau yang masih ada di kampung dan masih dalam negeri yang sama, alamdulillah, syukur masih lagi  boleh beraya bersama keluarga dan sedara mara yang lain. Buat yang di luar kawasan,  jangan sedih. Sekurangnya ada juga dalam negeri. Masih lagi rasa sambutan raya tu. Lagi sedih mereka yang memang jauh diperantauan. La, zaman canggih, teknologi semuanya hebat. Boleh buat video call. Hilang juga rindu dalam hati.

Macam Mommy, family Mommy and sebelah si Abah dalam 1 kawasan ja. Tak jauh sangat. Tiap-tiap tahun memang boleh beraya sekali. Cuma KAKAK sefamily yang jauh di Kelana Jaya. 

Sambutan raya kali ni biasa-biasa ja macam tahun lepas jugak. Bangun awal pagi sediakan menu raya..solat raya..tunggu la adik and family belah si abah datang beraya. Petang tu pakai baju raya baru  balik rumah family si Abah. Dah pakai baju raya mesti la ada sesi photoshoot. Malam baru ada sesi zoom dengan family jauh yang tak boleh balik beraya.






Walaupun diberi kebenaran pada hari raya pertama untuk pergi beraya tapi ada juga yang tak brani nak pi jalan beraya. Dan tuan rumah pun tak brani nak bagi tetamu pi beraya rumah depa. Masing-Masing tak mau ambik risiko. Tambah yang ada baby n ahli family yang tak brapa nak sihat.  Semuanya pakat dok diam-diam dalam rumah. Masing-masing sambut raya ikut cara masibg-masing 

Buat sementara dalam PKPB ni tiada juga open house macam tahun-tahun lepas. Kalau tak meriah raya dengan open house. Semua pakat nak buat open house.l Lagi tak habis syawal lagi tu lah open house dok ada. La kita buat open house kat rumah ja. Masak bagi family makan.


Its ok..kita raya cara kita. Sambutlah Aidilfitri Norma Baru 2020 kali ini dengan penuh keinsafan dan kegembiraan. Jangan kita leka di saat sedang bergembira dan sentiasa patuhi garis panduan yang telah ditetapkan.

Moga Allah sentiasa jaga kita semua dalam penuh kasih sayang & keberkatan.

Salam Eidulfitri.
Minal Aaidiin wal Faaiziin.
Mohon maaf zahir dan batin


26 Mei 2020
3 Syawal 1441H


~~~~~~~~
Mommy Ira

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!