Resepi SERAWA DURIAN Masak Sendiri Makan Pun Puas Hati

By Zahirah Dzahir - 8/11/2021 12:49:00 PTG

 Assalamualaikum..

Mai dah musim durian. Banyak sungguh orang joi durian. Rata ada. Ada yang joi dari rumah, ada yang joi tepi jalan. Bila dah terlalu banyak, durian yang dulu harganya mahal dah jatuh murah. Maybe sebab covid kot, orang tak brapa nak membeli. Tu yang jadi lambakan buah durian.


Macam-macam cara peniaga joi durian. Ada yang joi buah terus.  Ada yang bukak buah dan isi masuk dalam bekas. Tapi nak lebih safety isi masuk dalam bekas laa. Buah tak elok kita boleh tukar. Rugi kalau beli mahal-mahal buah sebijik-sebijik tu tapi isi tak elok. Kira nasib laa.



Macam Mak Tok suka sangat makan durian. Mak Tok suka beli yang bukak buah isi masuk dalam bekas. Baru puas hati. Ada juga kenalan-kenalan yang sedekahkan durian. Moga murah rezeki buat semua pemberi.

Bila dah banyak sangat buah durian ni makan tak habis. Simpan dalam peti sejuk. Prasan tak, isi durian ni kalau simpan bagi sejuk rasanya sedap. Itu rasa mulut Mommy la, orang lain tak tau la pulak. Ada juga yang buat frozen. habis musim durian, anytime boleh makan. Ada juga yang buat serawa, cucoq durian. Ikut la kepandaian masing-masing nak olah isi durian tu.

Mommy suka buat serawa durian tapi pilih isi yang lembut lunyai macam tu. Bila masak isi tu akan lunyai masuk la dengan kuah serawa tu. Serawa durian ni makan saja boleh, makan dengan pulut pun boleh, cicah dengan roti atau roti jalan pun boleh. TAPI Mommy tak makan. Mommy makan buah saja. Perak buih sungguh. Tak boleh nak makan walaupun depa kata sedap. 

Ok..Mommy nak share cara buat. Walaupun semua orang dah tau, Mommy share jaa. Ni cara simple Mommy buat Serawa Durian.

Serawa durian

Isi durian
Gula putih ( nak bagi kaler cerah )
Garam
Air ( ikut banyak yang kita nak )
Santan ( ikut kepekatan kuah tu )
Daun pandan

Masukkan santan, air, gula, garam, isi durain. Kacau bagi sebati letak atas api. Kacau pelan-pelan. Api jangan buka kuat, takut pecah minyak. Api slow manja gitu ja. jangan lupa daun pandan.

* Nak bagi pekat buh isi banyak sikt. Kalau buh santan banyak takut muak. Kira sambil kacau tu, agak-agak tengok jadi macam mana. Apa yang tak cukup tambah.

Mommy tak dak sukatan tak dak rules. Semua sukatan agak-agak. Lempaq masuk ja semua tu. Ikut masing-masing cara nak buat tu. Cara kita semua ada yang sama ada yang berbeza. Janji masak tu dengan penuh kasih sayang.

Selamat mencuba semua

~~~~~~~
Mommy Ira

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!