Antara Kesalahan Ibu Bapa Yang Tidak Boleh Dianggap Remeh

By Zahirah Dzahir - 7/21/2021 11:49:00 PG

 Assalamualaikum..


Salah 1 kesalahan terbesar mak ayah ni bila mana depa malu anak² tak berjaya, anak² ada masalah dalam hidup. Bila difikir balik apa yang nak dimalukan. Anak² kita kot. Macam mana jadinya depa. Depa tetap anak kita.
Jangan selama ni kita dok show off apa yang kita ada apa yg kita buat..tiba mai tang anak kita ada masalah, kita down. Malu bila yg lain berjaya anak kita tak. Kita kata kita ikhlas tapi dalam masa yang sama kita down kita frust.
Jangan kita selalu ulang. Apa lagi yang tak cukup, semua depa dapat. Kita bagi macam² tapi dalam masa yang sama kita tak ambik faham dan peduli apa yang si anak tu rasa. Kita hanya kisah apa yang kita rasa ja.
Jangan ambil mudah bila si anak tu tak mau berkomunikasi, tak mau bercampur..hanya berkurung dalam bilik. Selalu tanya khabar.. tanya ok tak. Kalau kita selalu tanya khabar orang takkan kita tak boleh tanya khabar anak kita sendiri.
Jangan ingat bila depa anak kita..dok 1 rumah.. kita dah tau & faham dalam luar anak² kita. Kita hanya nampak mereka membesar depan mata kita tapi kita tak tau dalaman depa.
Ya..ada sesetengah anak² ni semakin membesar remaja..depa lebih suka buat hal sendiri tak suka kita masuk campur. Tapi dalam masa yang sama..kita pula ambil kesempatan, biarlah janji ada depan mata. Kita tahu apa yang depa buat. Tu yang salahnya..Yang betulnya kita tak tahu lansung.
Ya..anak² pun ada privacy depa sendiri. Ada benda yang kita boleh buat tak tau & ada benda yang memang kita perlu ambik tau.
Cari jalan macam mana untuk kita tau tentang depa. Kalau kita boleh prosah up macam² apa yg kita buat. Takkan kita tak boleh prosah ambik tau psai depa.
Jangan bila dah terjadi sesatu masalah..orang bertanyakan hal untuk ambil berat. Kita berasa dan salahkan orang bila orang tak faham apa yg kita rasa. Sedangkan kita sendiri pun tak faham apa yang ank² rasa. Kita frust macam mana pula dengan frust anak kita.
Bila dah jadi mak ayah ni. Hal tentang anak² memang akan buat kita susah hati. Memang boleh buat kita nangis. Hari² kita akan fikir tentang depa. Kita pun dalam proses belajar dan mengajar untuk menjadikan semuanya lebih baik.
Berjaya atau tak anak² tu. Bila kita dah tak dak nanti..
depa juga yg akan mandikan kita..
solatkan jenazah kita..
usung kita ke tanah perkuburan..
turunkan kita ke liang lahad..
talkinkan untuk kita..
mendoakan kita..
So..berbanggalah dengan mereka.
Panjang nau karangnya 😂
Just peringatan untuk diri sendiri, Mama dan si Abah yang masih belajar menjadi parent yang
terbaik
buat anak². Bukan punya harta yang banyak. Hanya berusaha yang
terbaik
buat mereka. Takkan nak rasa sorang². Kena bagi orang lain rasa sama 😁
Apa pun tahniah buat anak² yang dapat sambung belajar. Mana yg tak dapat tu jangan susah hati. Akan ada rezeki masing².

moga dipermudahkan semua urusan kita.

~~~~~~~~
Mommy Ira

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!