Apa Yang Kita Perlu Faham Tentang LEBAM @ HEMATOMA

By Zahirah Dzahir - 8/01/2021 10:19:00 PG

 Assalamualaikum..

Hasil perkongsian dari Dr Arisman tentang LEBAM @ HEMATOMA

𝐋𝐄𝐁𝐀𝐌 = 𝐇𝐄𝐌𝐀𝐓𝐎𝐌𝐀
🩸Lebam kulit atau sering kita panggil hematoma adalah kumpulan darah di luar pembuluh darah.Ianya disebabkan pecah pembuluh darah kecil di bawah lapisan kulit dan merebak disekitarnya tanpa merosakkan lapisan luar kulit dan tidak juga menyebabkan beku dalam pembuluh darah.
🩸Lebam juga boleh berlaku pada semua organ selain daripada kulit. Misalnya intrabdominal (dalam perut) hematoma, intracranial (dalam kepala) hematoma, spleenic hematoma, etc.


🤔 Macamana nak kenal ini lebam ataupun bukan?
🩸Lebam adalah sakit, bengkak pada kulit, berubah warna kulit dan berubah saiznya mengikut perubahan waktu (jam ke hari).
✅ Penyebab utama ialah TRAUMA atau pada pembuluh darah. Misalnya kemalangan atau jatuh, selepas melakukan procedure seperti suntikan ambil darah, suntikan ubat, boleh terjadi akibat urut yang berlebihan, hentakan atau pukulan.
🩸Ada lebam yang timbul tanpa sedar atau tidak tahu puncanya. (Perlu dapatkan rawatan segera untuk diagnosis). Biasanya lebam kulit tidak membahayakan nyawa. Tetapi masih perlu dapatkan pemeriksaan dan rawatan daripada doktor segera.
🩸Doktor harus pastikan bahawa keadaan lebam seseorang tidak ditambah buruk oleh faktor pemicu lain, misalnya pesakit ITP, pesakit yang ada masalah perdarahan (haemophilia, von willebrand disease), atau pesakit kronik hati (chronic liver disease).
👵🏼👴🏼 Orang tua atau warga emas lebih cenderung kerana faktor pembuluh darah mereka lebih fragile atau mudah pecah. Jadi pastikan orang tua kita jangan biarkan buat kerja berat atau kerja-kerja yang berisiko terjadi kemalangan.
✅ Semua jenis lebam perlu dapatkan pemeriksaan doktor dengan segera. Terutamanya jika berlaku trauma atau kecederaan pada kepala dan badan (banyak mengandungi organ yang boleh bersifat fatal jika dibiarkan hematoma berkumpul banyak dan menyebabkan kehilangan darah merah yang banyak).

Sekiranya berlaku hematoma yang teruk, maka perlu;
❌ Elakkan mengambil ubat pencair darah (seperti aspirin, plavix, warfarin )
❌ Elakkan ubat tahan sakit golongan NSAID (seperti Ponstan, Celebrex, Ibuprofen,dll)
❌ Elakkan mengambil Garlic supplemen atau bawang putih kerana ianya boleh melambatkan pembekuan darah. (Biasanya pesakit hipertensi dan kolesterol tinggi selalu ambil supplemen garlic ini).
❌ Elakkan ambil supplemen Vitamin E kerana ianya boleh menyebabkan pembuluh darah melebar (boleh memburukan lagi keadaan hematoma) dan ada upaya mengelakkan pembekuan berlaku dalam pembuluh darah.
.
.
🤔 Apa rawatan pertama di rumah? Ingat “RICE”
1️⃣ R – Rest (rehat).
2️⃣ Ice – Tuam dengan ice atau cold pack selama 15-20 minit, 3-4 kali sehari. Perlu ada lapis. (Berkesan dalam 48 jam pertama).
3️⃣ Compress – Compression menggunakan elastic bandages. Jangan terlalu kuat! Ingat! Jangan terlalu kuat!
4️⃣ Elevate – tinggikan kaki semasa tidur atau berehat. Biar tempat yg lebam lebih tinggi dari paras jantung (untuk tangan dan kaki).
Sebarang lebam yang muncul boleh jadi bahaya kepada nyawa kita. Dapatkan konsultasi pertama dengan doktor lebih awal. Jangan biarkan selepas beberapa hari baru mencari rawatan.
.
Dr. Arisman, MD.
“Sama-sama belajar”
Medical Mythbusters Malaysia

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!