4 Faedah Sarapan Untuk Anak Anda

By Zahirah Dzahir - 8/12/2013 06:02:00 PTG

Assalamualaikum..
 
Kepentingan sarapan buat anak anda... 4 rahsia yg anda perlu tahu...
__________________________

Sumber asal:http://www.yoursupermom.com
  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan kebiasaannya lebih bijak. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kanak-kanak yang mengambil sarapan dengan kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan seperti
~Markah lebih tinggi
Daya fokus lebih tinggi
~Lebih kerap mengambil bahagian dalam aktiviti pembelajaran
~Lebih cekap membaca dan membuat matematik
~Daya taakulan lebih cekap, terutama untuk latihan yang sukar
~Kurang stress
  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan kebiasaannya lebih sihat ; mempunyai daya ketahanan badan yang lebih tinggi berbanding dengan kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan. Mereka juga kurang 'ponteng' ke sekolah

  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan juga didapati mempunyai berat badan yang lebih ideal - kurang mendapat penyakit dan kecederaan berbanding kanak-kanak yang overweight.  Kanak-kanak yang memulakan hari dengan keperluan nutrisi yang ideal (sarapan yang lengkap dan berkhasiat) cenderung untuk tidak mengambil kalori yang berlebihan pada meals yang lain.

  • Mereka yang bersarapan secara sihat akan makan secara sihat juga untuk sepanjang hari. Which means, sarapan sebenarnya menggalakkan kanak-kanak untuk cenderung kepada amalan pemakanan berkhasiat dan seimbang.

jadi..esok jangan lupa sediakan breakfast utk anak anda......lgi bagus kalau kita dapat sediakan sendiri breakfast tu..sekurangnya minum susu pun jadilah dari dibiar perut kosong..

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!