TERKILAN DENGAN KEBODOHAN MASYARAKAT KITA

By Zahirah Dzahir - 4/07/2015 08:40:00 PG

Assalamualaikum..

Yang ni memang selalu sangat jadi. Kalau ada xcident kat jalan raya, jalan mesti jem..bukan jem pasai pa..pasai orang pakat slow kereta pakat nak ambek gambaq..tak pun park kereta tepi jalan semata2 nak ambek gambaq. Bila ditanya awat tak tolong..jawapan takut nanti lagi teruk mangsa tu. Ye laa..kita pi tolong yang mana kita mampu je la..pi tolong hadang ka chek apa yang patut..bukan pakat terpa pi ambek gambaq..

Ni Saya share dari fb Siakap Keli..semoga jadi pengajaran untuk kita semua..


Luahan Puan Adilah Hamzah.

TERKILAN DENGAN KEBODOHAN MASYARAKAT

Petang tadi suami aku balik kerja agak lewat disebabkan hujan lebat. Dia hantar gambar melalui whatsapp, jalan jem sepanjang Beranang disebabkan pokok tumbang di depan, dia berhenti di wakaf tempat menunggu bas. Bertentangan wakaf tersebut ada kedai kosmetik, orang yang menjaga kedai tersebut panggil suami aku masuk ke kedainya sebab ribut di luar, angin kencang sampai terangkat bumbung kedainya.

Setelah hujan pun reda..suami aku start motor nak sambung perjalanan..dalam 100m ke depan, orang berkerumun di tempat pokok yang tumbang. Suami aku pun berhenti nak tengok juga apa yang menarik perhatian sangat orang ramai. Masing-masing tengah sibuk merakam dan mengambil gambar seorang pakcik tua yang dihempap pokok besar!! Betapa marahnya suami aku dengan kebodohan masyarakat kita yang berlumba-lumba nak jadi orang pertama sebarkan gambar di Facebook, Whatsapp,Instagram sehinggakan tak ada seorang pun yang nak tolong pakcik tersebut.

Suami aku gulung seluar kerjanya, meluru ke arah pakcik tersebut, rasa nadi di leher dan pergelangan tangan, tetapi pakcik itu sudah tiada. Suami aku jerkah orang sekeliling untuk tolong angkat pokok besar tu barulah orang terhegeh-hegeh nak tolong. Tetapi apakan daya,tidak awal dan lewat sesaat dua..pakcik itu sudah menemui ajalnya.

Apa yang suami aku kesalkan, jika mereka yang sibuk-sibuk ambil gambar untuk jadi orang pertama tu terlebih dahulu membantu pakcik yg tersepit di motornya disebabkan pokok yang menghempapnya mungkin pakcik itu boleh diselamatkan lagi. Tetapi manusia hari ini berebut untuk ambil gambar dahulu untuk disebarkan daripada berebut untuk menghulur bantuan. Pakcik tua tu, tak tahu siapa isterinya,tak tahu siapa anaknya..Bayangkan jika kita ini isterinya,kita anaknya alangkah sedih ayah yang dihempap pokok, anak yang jatuh dari Kenanga Wholesale, orang keliling sibuk mengambil gambar nak disebarkan di laman media sosial. Tak kena batang hidung sendiri memang tak sedar..

Semoga kekesalan suami aku hari ini menjadi pengajaran buat aku dan juga semua..Jika orang dalam kesusahan di tepi jalan raya,di masjid,di RNR, di kedai, di mana-mana sahaja,jadilah orang pertama hulurkan bantuan..bukan hulur handphone kau nak ambil gambar!

Suami aku yang memang tak ada Facebook, katanya nak guna handphone biasa-biasa sahaja,tak mahu ada whatsapp lagi kerana teknologi hari ini membunuh empati sesetengah masyarakat yang tidak berotak..

Begitulah bebelan aku malam ini..moga bermanfaat..
Wakaf Menunggu Bas,Beranang


fb Siakap Keli

- Mummy Ira - 

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!