Tips Makanan Yang Tinggi Kandungan Serat

By Zahirah Dzahir - 11/25/2013 06:11:00 PTG

Makanan yang tinggi serat adalah diperlukan dalam diet pemakanan seharian kita. Ini kerana ia terbukti dapat mengurangkan paras kolesterol dalam darah dan membantu mengelakkan sembelit. Makanan yang tinggi serat lebih mengandungi nutrien dan kurang kalori. Ianya juga senang dihadam. Kami ingin berkongsi dengan anda apakah makanan yang tinggi dengan kandungan serat. Makanan ini boleh diambil seharian.

Serat harian yang diperlukan ialah 38 g untuk lelaki, dan 25 g untuk wanita. 

Whole Grains
Kebanyakan dari kita mengambil hanya separuh daripada nutrien yang diperlukan untuk membantu kita mengurangkan kolesterol, mengurangkan risiko sembelit, dan membantu penghadaman. Bijirin merupakan salah satu contoh makanan tinggi dengan serat. Bermula dari waktu sarapan lagi, pengambilan oat atau cereal yang mengandungi 3 g atau lebih serat per serving adalah digalakkan.

Buah-buahan Segar
Buahan segar merupakan makanan ringan yang paling sihat. Namun begitu, kandungan seratnya adalah berlainan. Sebagai contoh:
  • Pear Asia 9.9 g
  • Raspberri 4 g (1/2 cawan)
  • Blackberry 3.8 g (1/2 cawan)
  • Pisang 2.4 g
  • Beri Biru 2 g (1/2 cawan)
Roti Penuh Bijirin / Crackers
Ambil makanan yang penuh serat di waktu tengahari. Seperti pengambilan sandwich (menggunakan roti tinggi penuh bijirin) atau whole-grain crackers. Bijirin yang diperlukan adalah seperti bran, germa, dan endogerm. Kajian menunjukkan makanan penuh bijirin dan serat lain boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan diabetes.

Sayur-sayuran
Antara sayuran yang tinggi serat ialah artichoke hearts, kacang hijau, bayam, jagung, brocolli, dan kentang. Kandungan seratnya hanya 1 hingga 2 gram per 1/2 cawan serving. 

Buah-buahan Kering
Prunes dapat membantu penghadaman. Buah-buahan yang paling kering adalah tinggi dengan sarat dan boleh membantu mengawal pergerakan usus dan melegakan sembelit. Kismis, kurma, apricots antara prunes yang tinggi serat. 

Kacang
Kacang adalah makanan yang tinggi serat, penuh dengan protein, dan rendah lemak. Amalkan pemakanan kacang 2 kali seminggu untuk meningkatkan kandungan serat dalam badan. Pastikan kacang dibasuh dengan bersih untuk mengelakkan sembelit.

7. Peas dan Kekacang
Peas dan kekacang lain juga tinggi dengan serat dan protein, serta rendah lemak. 

8. Nuts and Seeds
Seeds dan nuts boleh menjadi sumber serat dan protein. 1 auns badam mempunyai 3.5 g serat. Anda boleh menikmati segenggam kacang panggang sebagai snek yang sihat. 

9. Makanan tinggi Serat sewaktu Makan Malam
Makanan yang tinggi dengan serat sebenarnya dapat membantu anda mengurangkan berat badan kerana kandungan seratnya akan membuatkan anda berasa lebih cepat kenyang. 

10. Flaxseed
Menyediakan lebih kurang 2.8 g serat setiap sudu. Kajian menunjukkan flaxseed dapat membantu mengurangkan kolesterol

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!