Bila Kita Nak Mula Makan atau Minum, Suaplah Dengan Tangan Kanan

By Zahirah Dzahir - 12/14/2018 04:55:00 PTG

Assalamualaikum..

SUAPLAH DENGAN TANGAN KANAN
Perkara yang selalu dianggap kecil tapi sangat besar pahalanya disisi ALLAH. 

Image result for makan dengan tangan kanan

Menghadiri satu majlis kenduri kahwin,saya duduk semeja dengan beberapa orang yg tidak saya kenali tetapi nampak mereka educated,professional.Mereka makan dg sudu garfu sedangkan saya telah biasa dg tangan,lagipun jamuan secara buffe. Saya melihat mereka menyuap nasi dg sudu dg tangan kanan,kekadang menyuap ketulan daging dg garfu dg tangan kiri, kiranya kedua tangan menyumbat makanan ke mulut silih berganti.Kita dalami sikit hal makan dg tangan kiri.

Diceritakan oleh sahabat Umar bin Abi Salamah radhiallahu’anhuma:

: كُنْتُ غُلاَمًا فِي حِجْرِ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكَانَتْ يَدِي تَطِيشُ فِي الصَّحْفَةِ، فَقَال لِي رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ  
وَسَلَّمَ: يَا غُلاَمُ سَمِّ اللَّهَ، وَكُل بِيَمِينِكَ، وَكُل مِمَّا يَلِيكَ

Sewaktu aku masih kecil, ketika berada dalam asuhan Rasulullah Shallallahu‘alaihi wasallam, pernah suatu ketika tanganku ke sana ke mari (ketika mengambil makanan) di hidangan. Lalu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadaku: “wahai anak, ucaplah bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu, serta ambil makanan yang berada di dekatmu”. (HR. Bukhari no.5376, Muslim no.2022)

Ini juga berlaku ketika minum, berdasarkan hadits Ibnu Umar radhiallahu’anhuma:

إذا أَكَلَ أحدُكُم فليأكلْ بيمينِهِ . وإذا شرِبَ فليشربْ بيمينِهِ . فإنَّ الشَّيطانَ يأكلُ بشمالِهِ ويشربُ بشمالِهِ

“jika seseorang dari kamu makan maka makanlah dengan tangan kanannya dan jika minum maka minumlah dengan tangan kanannya. Karena setan makan dan minum dengan tangan kirinya” (HR. Muslim no. 2020).
Juga hadits Jabir bin ‘Abdillah radhiallahu’anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

لا تأكلوا بالشِّمالِ ، فإنَّ الشَّيطانَ يأكلُ بالشِّمالِ

“janganlah kamu makan dengan tangan kiri karena setan makan dengan tangan kiri” (HR. Muslim 2019)

Jadi jelas nabi menegah makan dg tangan kiri,bukan sekedar budaya Melayu.Memang ada sebahagian ulamak menyebutnya sebagai makruh sahaja,sedangkan yg lain mengatakan haram,tetapi kita sepatutnya mengambil yg lebih baik.
"Yang halal itu jelas, yang haram itu jelas. Diantaranya ada yang syubhat, yang tidak diketahui hukumnya oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa menjauhi yang syubhat, ia telah menjaga kehormatan dan agamanya. Barangsiapa mendekati yang syubhat, sebagaimana pengembala di perbatasan. Hampir-hampir saja ia melewatinya” (HR. Bukhari 52, Muslim 1599)

Mungkin ada orang akan memberi berbagai alasan utk makan dg tangan dg kiri,jika dg keuzuran, sakit,ia diharuskan,tetapi jika ianya hanya alasan untuk membantah dikhuatiri kita bagai nembantah suruhan nabi.
Salamah bin al-Akwa’ bercerita,
Ada seseorang lelaki makan di samping Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dengan tangan kirinya. Lalu Rasulullah bersabda,
كُلْ بِيَمِينِكَ

“Makanlah dengan tangan kananmu!”

Dia malah menjawab, ‘Aku tidak boleh.’

قَالَ « لاَ اسْتَطَعْتَ ». مَا مَنَعَهُ إِلاَّ الْكِبْرُ. قَالَ فَمَا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ

Beliau bersabda, ‘Benar kamu tidak boleh?’ (dia menolaknya karena sombong). Setelah itu tangannya tidak boleh diangkat sampai ke mulutnya.” (HR. Muslim 2021)

Sebaiknya kita mengambil berat mengenai hal ini.Cara makan yg diajar oleh orang barat dalam etika protokol di meja makan(saya biasa berkursus hal ini di Intan lama dulu) yg menggunakan kedua tangan utk suap makanan adalah bercanggah dg suruhan nabi.Walaupun nampak tertib,hebat,tapi itu pada pandangan manusia yg dihias oleh syaitan.Samalah juga bagi orang yg minum tangan kiri kerana bimbang mengotorkan gelas,padahal jika gelas itu pakai buang,apa peduli dikotorkan kerana ia akan dibuang.Bahkan jika ia gelas kaca,gunakan tangan kiri utk memegang,belakang tangan kanan menunda ke mulut. Itu nampak lebih berusaha untuk mengelak minum dari dari tangan kiri.

Latihlah diri dan anak untuk mendahulukan yg kanan. Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam membiasakan diri mendahulukan yang kanan dalam memakai sandal, menyisir, bersuci dan dalam setiap urusannya” (HR. Bukhari 168)

Teladan dari hadis Salamah bin al Akwa' yg lumpuh tangan kerana memberi alasan tidak makan dg tangan kanan, patut juga diambil ingatan, jangan suatu hari bila kita lumpuh anggota tangan,tercari sebab mengapa Allah lumpuhkan.Tidak sia-sia tiap sesuatu yg Allah takdirkan,dan tidak sia sia juga apa yg nabi anjurkan.Berhentilah dari memberi alasan,muslim yg baik akan berpegang kpd kami dengar dan kami patuh dlm hal yg disampai oleh nabi.

Wallahua'lam 

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!