Petua Yang Boleh Dilakukan Jika Bayi Kembung Perut

By Zahirah Dzahir - 4/12/2020 02:19:00 PTG

Assalamualaikum..

Bukan kita ja orang dewasa yang rasa kembung macam angin penuh dalam perut,  Baby pun alami masalah angin juga. Selalunya kembung perut. Macam kita orang dewasa ni, kalau perut rasa berangin ja boleh ja sapu minyak, urut-urut. Tak pun tungku.  Kalau jadi kat baby macam mana kita nak buat. Takkan kita nak biar perut bayi kembung berangin. Kesian kat baby. Dengan tak selesa, mungkin sakit..baby akan merengek tak pun menangis.


Petua Bila Bayi Perut Kembung/Sembelit/Colic – Baby Ria
 google

Kalau benda ni jadi, ada beberapa petua dan cara yang kita boleh amalkan untuk bantu baby kita. Apa dia..baca kat bawah nii..

1. Senaman ringan seperti telentangkan bayi dan gerakkan kaki ke depan dan belakang seperti gerakan kaki sedang mengayuh basikal boleh mengurangkan angin. Namun perlu pastikan lutut rapat dengan perut.

2. Tuam perlahan-lahan dengan tuam bayi khas atau gunakan kain dipanaskan pada suhu suam lalu tuamkan di bahagian perut sehingga bahagian ari-ari. Lakukan secara beransur-ansur sehingga kembung berkurangan.

3. Ambil minyak telon atau minyak angin khas untuk bayi dan usap lembut daripada dada menurun ke bawah. Selain urut lembut secara memusing untuk menenangkan bayi.


4. Gunakan sirih dengan cara layurkan dua hingga tiga helai disisipkan pada barut untuk dibalut pada perut bayi. Petua ini sesuai untuk bayi enam bulan dan ke atas.

5. Pangku dengan keadaan bayi itu duduk selain kepalanya tegak. Kemudian tepuk lembut pada bahagian belakang sehingga bayi sendawa atau lega.

6. Tiarapkan bayi dengan kedudukan perutnya di atas lutut. Kemudian urut lembut belakang bayi sehingga dia berasa relaks dan sendawa.

Kalau tak lega juga, kena perati sama kot ada masalah yang lain. Baby demam ka, cirit-birit  berlarutan. Cepat-cepat bawa jumpa doktor. Jangan biar lama kot ada yang tak kena kat mana-mana ka. Mana kita nak tahu kan. makanya kena la alert selalu.

Sumber google

~~~~~~~~
Mommy Ira

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!