Jangan lupa azan atau iqamatkan anak kita nanti ...

5/08/2018 08:12:00 PTG
Assalamualaikum..

Hasil carian imej untuk iqamatkan anak

Ingat ya abang...
Jangan lupa azan atau iqamatkan anak kita nanti ...


Bayi yang baru lahir, telinganya berfungsi dengan baik. Islam menganjurkan diazankan di telinga kanan dan diqamatkan di telinga kiri. Tujuannya ialah untuk mengingatkan kembali anak tentang perjanjian yang pernah dikaitkan dengan Tuhan di alam Rohani. Membaca Surah Al-Qadar dan Surah Al-Ikhlas

Ibnu Abbas ra menuturkan bahwa Rasulullah SAW bersabda; ‘‘Ajarkanlah kalimat ‘‘Laa ilaaha Illallahu’’ kepada anak²mu sebagai kalimat pertama yang mereka dengar…!!!’’ (HR. Al-Hakim)

Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telingakanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud :

“Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).”

Rasulullah SAW juga bersabda; ‘‘Barang siapa yang mendapati seorang bayi yang dilahirkan, kemudian di Azankan di telinga kanannya dan di Iqamatkan di telinga kirinya, maka ia tidak akan diganggu oleh Ummu Shibyan (syaitan yang selalu mengganggu anak kecil)…!!!’’ (HR. Ibn Sunny dari Hasan ibn Aki ra)

Menurut Rasululah SAW; Syaitan akan ketakutan dan berlari sejauh²nya apabila mendengar suara azan

JOM KITA KONGSIKAN utk PENGETAHUAN BERSAMA..

Papa.. Pls take note yea…
Wallahua’lam


kredit : pakar hamil
Dikuasakan oleh Blogger.