Kenduri Kahwin Di Kampung Dengan Nasi Apollo

By Zahirah Dzahir - 8/27/2017 12:32:00 PTG

Assalamualaikum

Salam semua..lama sangat Mummy tak bersiaran. Bukan tak mau bersiaran tapi ada masalah dengan komputer. Makanya terpaksa la stop sat dari menulis. Ikutkan banyak sangat story yang Mummy nak kongsi tapi tak macam tu la jadinya..semuanya salah komputer (komputer jugfa yg salah )..hehehe

Ok..dah macam banyak sangat story yang Mummy nak kongsi..kita mula dengan cerita kenduri kahwin kezen Mummy yang berbulan lepas. Tapi bukan nak cerita pasai pengantin, nak cerita pasai Nasi Apollo.

Korang pernah dengar tak Nasi Apollo..bukan Apollo yang pi angkasa tu. Ni nasi Appolo yang kita akan jumpa kerapnya masa musim kenduri. Selalunya kita boleh jumpa kat kawasan kampung sebabnya kampung masing lagi amalkan "pakat' tradisi kenduri tolong ramai2.


Digunakan untuk mengukus nasi dalam kuantiti yang banyak dalam satu masa. Rasanya yang boleh dapat nama apollo tu sebabnya bentuk tu lebih kurang macam kapal angkasa apollo (agaknya la )


Nasi akan diisi dalam talam dan disusun dalam bekas macam rak tingkat. Ikut rak tu boleh letak banyak mana. Dah habis susun elok2 masukkan sikit air ke dalam setiap talam tu. Depa kata nak bagi nasi tu cepat masak.



Bila dah cantik susun talam tu atas rak dan akan ditudung dengan tudung apollo tu untuk diwap/kukuskan.


Bekas tu akan dililit keliling dia dengan kain untuk menahan wap dari keluar. Ha..masak nasi apollo ni bukan guna dapur gas ya..guna kayu api ja. tak tau kalau ada yang guna gas


Tak pasti pula berapa lama masak nasi apollo ni. sapa yag masak ni kira tau la bajet masa, masak ka tak nasi tu. Dah masak macam biasa laa..angkat bawak keluar setiap talam tu..tuang masuk dalam bekas besar.

Kejadian nasi bila kita wap/kukus ni memang cantik. Nasi dia akan seroi/serin 1 1..kiranya tak macam kita masak nasi macam biasa dia lembut n kalau cedok tu berketul2. Tapi..masak nasi guna cara apa sekalipun..kena tahu cara masak juga..silap masak nasi tu boleh lembik..keras..tak pun mentah. Betul tak...



- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

1 orang berborak di sini!