" Ada Orang Kata Ini Kayap "

8/30/2017 01:19:00 PTG
Assalamualaikum..

Sekadar berkongsi
Kredit fb Dr Khairul Faizie Mohammad Kamar

kredit facebook

" Ada orang kata ini kayap "
TOLONG LAH.
TOLONG JANGAN ADA PERANGAI MACAM NI.
Berjumpa lah dengan yg ahli dalam bidang nya.
Ini adalah jangkitan IMPETIGO.
Kayap dengan Impetigo jauh beza. Rawatan berbeza.
Impetigo ialah sejenis jangkitan bakteria, yang amat biasa di alami kanak kanak.
Rawatan nya ialah perlukan antibiotik.
Kayap pula jangkitan virus, perlukan antivirus.
Cuba baca komen komen yang bagi 1001 cadangan rawatan:
( Jangan lupa baca petua no. 6)
1- "cuba guna gambir yg mkn ngan sireh tu...dl ank pnh kne...sapu gambir br ok..." - SAPU GAMBIR.
2- " Ubi kayu di sagat halus tempal biar sampai kering.... Dan ulangi sampai baik" - TAMPAL UBI KAYU
3- " Tumbuk lumat daun delima kmudian tempek dekat kayap tu" - GUNA DAUN DELIMA.
4- " Ubat kayap.cari orang bujang yg kawin janda..gunakn air liur lelaki bjg tu..dlu sya dh prnh kne n inila ubt yg sesuai..insyaallah.." - OH MY GOD...GUNA AIR LIUR ORANG BUJANG KAHWIN JANDA
5- " Allahuakbar kes ianya adik ni, cuba ikhtiar cara ni apa pon selawat sebelum di sapu pada adik tersebut, guna tepung sagu ubi sapu ja satu badan sambil niat dalam hati supaya Allah sembuh kan" - GUNA TEPUNG SAGU UBI KAYU.
6- " puan, tolong cari pedang yg lama zaman dulu2 yg pernah org guna kan untuk samun org sapa2 yg ada menyimpan .tolong asah kan ambil air nya untuk di sapu pada kayap budak tu insa,allah sembuh.tolong cuba" - INI PALING LEJEN! NAK GUNA AIR ASAHAN PEDANG YANG PERNAH DI GUNAKAN UTK MENYAMUN. DEYYY !
===================================================
Tolong jangan kata kita memperlekeh petua petua orang lama.
Petua yang tak merbahaya, yang ada logik akal, terus kan lah.
Tapi bila kau tepek ubi sagu /gambir / air liur orang /air basuhan pedang! ..fikirlah..Allah bagi akal suruh fikir. Bukan kah itu mengundang jangkitan lain?
Bagi 1001 petua pelik DISERTAI dengan kata kata Islamik " ikhtiar...selawat....niatkan dalam hati ". Maaf,bagi aku ini amat jelik.
Dan kalau kau guna ubat moden, kau tak boleh ke nak selawat, baca Bismillah, niat sebelum guna ubat moden?
Aku kesian pada kanak kanak yang menjadi mangsa macam ni....Jadi mangsa atas kejahilan parents.
Sebarang jangkitan pada kulit, tak kisah lah Impetigo ke, Kayap ke, Kurap ke...kalau kita tepek benda bukan bukan yang tak hygiene, yang tak sterile....kita mengundang SECONDARY INFECTION ,iaitu jangkitan kedua atas jangkitan yg sedia ada.
Jadilah umat Islam yang berilmu.
Kejahilan membinasakan umat.

Kredit fb Dr Khairul Faizie Mohammad Kamar

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.