Info Makanan Untuk Kesihatan Wanita

By Zahirah Dzahir - 9/13/2016 09:47:00 PG

Assalamualaikum..

Benarkah apa yang dikata orang, ita adalah apa yang kita makan? Mungkin ada betulnya. Entri kali ini memberi info rigkas tentang lima makanan yang berkaitan dengan kesihatan wanita.

 google

COKLAT
Meningkatkan ghairah seks dan memberi kesan sensual kepada wanita yang mengamalkannya. Jiwa rasa tenang kerana coklat mengandungi ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia pada bahagian otak. Zat-zat inilah yang merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan membuatkan  perasaan seseorang berasa tenang. Jua mempunyai antioksidan dan katekin yang dikatakan dapat melambatkan kesan penuaan.

PISANG
Pisang embun adalah buah yang enak dan rasa berlemak apabila dimakan. Terdapat kajian yang menyatakan bahawa pisang embun mampu meningkatkan nafsu seks seorang wanita. Hal ini kerana pisang embun mempunyai zat yang memberi tindak balas terhadap nafsu seks wanita.

YOGURT
Infeksi atau jangkitan pada vagina merupakan masalah yang banyak dialami wanita yang menghidap diabetes. Menurut kajian, wanita diabetes yang mengambil yogurt dalam menu seharian mereka didapati mengalami penurunan pH serta pengurangan jangkitan ini.  Pengambilan yogurt juga dapat mencegah penyakit radang usus dan menguatkan sistem ketahanan tubuh dari sebarang penyakit.

STRAWBERI DAN KIWI
Tahukah anda terdapat cara tradisional yang membantu memutihkan gigi anda iaitu dengan memakan strawberi dan kiwi. Bukan sahaja anda bertambah sihat, gigi juga makin putih berseri. Cubalah!

KOPI
Minum kopi dapat melawan stres dan depresi.  Kandungan kopi dapat membantu menurunkan kesan depresi sebanyak 10% berbanding mereka yang tidak minum kopi. Lebih bagus jika anda minum kopi yang hangat pada waktu pagi kerana ia dapat memberikan ketenangan untuk memulakan hari anda.
 
- RAPI -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!