Memudahkan Penyusuan Susu Ibu

By Zahirah Dzahir - 4/05/2020 10:56:00 PG

Assalamualaikum..


Memudahkan Penyusuan Susu Ibu

Penyusuan susu ibu adalah cara terbaik untuk memberi khasiat kepada bayi anda pada awal kehidupannya. Ibu ibu disarankan agar menyusukan bayi anda secara eksklusif bagi tempoh 6 bulan pertama, di mana bayi diberi susu ibu semata-mata tanpa tambahan makanan atau minuman lain, termasuk air. Kemudiannya bayi boleh diberi makanan pelengkap dan penyusuan susu ibu diteruskan sehingga bayi berusia 2 tahun atau lebih.

Penyusuan susu ibu merupakan sentuhan kulit ke kulit paling semula jadi di antara ibu dan bayinya. Seorang ibu boleh mula menyusukan bayinya dalam tempoh 1 jam sejurus selepas kelahiran. Kemahiran menyusukan bayi memerlukan masa dan latihan, terutama bagi wanita yang baru menjadi ibu buat pertama kali. Namun dengan kemahiran yang betul dari awal, penyusuan susu ibu sememangnya boleh menjadi suatu yang mudah.

http://iramummysikembar.blogspot.com/2015/08/memudahkan-penyusuan-susu-ibu.html

Dapatkan posisi yang selesa bagi diri anda dan bayi kerana ia akan memudahkan penyusuan susu ibu. Terdapat beberapa cara untuk memegang bayi untuk penyusuan.

http://iramummysikembar.blogspot.com/2015/08/memudahkan-penyusuan-susu-ibu.html

Memerah susu ibu

Kebanyakkan ibu bekerja bimbang tidak dapat meneruskan menyusukan anak mereka apabila kembali bekerja. Jangan bimbang, ibu ibu boleh memerah dan meyimpan susu. Susu ibu boleh diperah dengan tangan dan pengepam payudara.

Memerah dengan tangan

  • Basuh tangan anda dengan bersih.
  • Urut payudara anda perlahan lahan, kebawah menuju ke arah areola.
  • Pegang payudara anda dengan sebelah tangan, jangan terlalu rapat pada puting. Angkat sedikit payudara dan tekan perlahan lahan ke dalam ke arah dada anda.
  • Tekan payudara anda dengan lembut menggunakan gerakan beralun jari jari menuju ke puting.
  • Tenangkan jejari anda buat beberapa saat kemudian ulang semula gerakan yang sama. Elak daripada memicit pangkal putting anda, kerana ia akan menyebabkan susu berhenti mengalir.

Menggunakan Pengepam

Susu ibu juga boleh diperah menggunakan pam. Sebelum mula, jangan lupa mensterill semua peralatan dan membasuh tangan anda. Setiap pam mempunyai arahan yang berbeza, jangan lupa untuk merujuk kepada manual produk sebelum mula menggunakan pam. Jika terdapat kemusykilan, jangan teragak agak untuk menghubungi doktor anda atau pakat laktasi.
Menyimpan perahan susu

Setelah memerah, simpan susudengan cara yang bersesuaian. Setiap bekas hendaklah ditandakan dengan tarikh dan disimpan pada suhu yang betul.



Kaedah penyimpanan

Tempoh penyimpanan

Suhu bilik ( 25-37C )

3-4 jam

Bilik berhawa dingin ( 15-25 C )

8  jam

Peti sejuk ( 2-4C )

72 jam
Kotak penyejuk beku didalam peti sejuk (peti sejuk 1 pintu )
2 minggu
Bahagian penyejukbeku didlm peti sejuk dengan pintu berasingan ( peti sejuk 2 pintu )
3 bulan

penyejukbeku berasingan

6 bulan

Dicairkan di dalam peti sejuk


24 jam ( jgn dibekukan semula )

 Penyusuan susu ibu, seperti kemahiran kemahiran lain yang baharu dipelajari, boleh dilatih sehingga menjadi sesuatu yang mudah dilakukan.

sumber Persatuan Pediatrik Malaysia

- Mommy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

1 orang berborak di sini!

  1. watch kissasian online and english subbed. Watch the best kiss asian from the comfort of your living room. kissasian is free and legal.

    BalasPadam