Malu Ka Kalau Gemuk

By Zahirah Dzahir - 2/25/2015 05:35:00 PTG

Assalamualaikum..

Siapa kata kalau kita berbadan big size @ gemuk tak cantik/menarik..Cantik jugak. So..kenapa mesti malu kalau kita big size @ gemuk..kadang2 kesian jugak tengok sesetengah orang ni malu bila gemuk..tambah plak kalau perempuan. Ada yang rendah diri..malu..kata diri tak cantik kalau gemuk. Susah jugak bila dunia la ni mengatakan gemuk tu tak cantik dan kurus tu cantik. Mana taknya..cer tengok iklan dalam lama sosial cth FB..berapa banyak iklan pasai gemuk vs kurus ni..ada yang lagi best kalau ada caption yang kata " Gemuk tak cantik..suami tak suka isteri gemuk". So..pakat usaha la beli n cuba barangan yang diiklankan tu.

Lagi kesian bila dalam soal pilih pasangan pun..sesetengah orang ni pilih yang kurus ja..tak nak yang gemuk..malu nanti orang tengok mengata..buleh ka lagu tu..Hati & perasaan manusia bukan ikut saiz badan .  Kurus ka gemuk ka tetap ada perasaan.semua sama je.

Tapi..bila dah kurus ada jugak yang kata..bila gemuk dulu berbaju besar bila dah kurus ni berbaju ketat..nak tunjuk kata badan tu dah kurus. Kalau camtu baik gemuk ja. Tapi betul jugak..( SESETENGAH JA BUKAN SEMUA ) orang bila gemuk pakai baju besar bila dah kurus baju tu melekat kat badan. 

Tak salah  kalau gemuk janji kita sihat. Memang gemuk tu boleh mendatangkan  penyakit dan masalah kesihatan tapi kita kena la jaga kesihatan..jaga pemakanan.. jaga penampilan. Ada juga yang kata, susah nak beli baju bila big size ni. Susah pa aih..sekarang pun kan dah banyak dah kedai2/ online jual baju yg big size..semua cantik2 up to date lagi..sesuai untuk lelaki dan perempuan.. 

Tapi tak salah jugak kalau kita nak kurus..maybe bila kurus ni, kita akan dapat keyakinan diri n selesa dengan tubuh badan kita. Tubuh badan ni..memasing yang punya..Ikut la nak buat apa pun. Semua ni bersifat sementara ja..

Apa yang penting..niat kita..buat apa pun..untuk kebaikkan/kesihatan..jangan lupa diri..riak dan sombong sudahh..

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!