Mee Segera..Rebus Dulu Sebelum Makan

By Zahirah Dzahir - 4/12/2015 03:29:00 PTG

Assalamualaikum.

Baru2 ni keluar dalam paper tentang mee segera tak bagus dimakan sebabnya mee segera tu dilapisi lilin ( wax ) bagi jadi nampak elok dan tak melekat. Ramai jugak yang dah tahu mee segera ni bahaya dimakan selalu. Selain dari lilin tu ada bahan2 yang lain yang tak menyihatkan.


Tapi dalam2 kata bahaya ni..banyak plak iklan mee segera tak kira la jenama apa pun. Camna orang nak kata msee segera tu tak elok bila ada 1 iklan ni, kalau tak salah Saya, sekeluarga makan mee segera sebelum pi sekolah n kerja..yang anak2 tu siap pakai baju sekolah lagi. 

Bila Haziq tanya Saya kenapa mee segera tak baguih makan..dah ada iklan kat tv student pun makan mee segera. Haru jugak camtu.  Saya pun terangkan yang tu iklan ja..bukan makan betui pun..api mee segera memang tak bagus utk kesihatan tambah pulak cam Haziq yang masih belajar.        

Kalau boleh sebelum makan, rebus la mee tu dulu Air rebusannya perlu dibuang dan mee tu dibilas dengan air mengalir. Tujuannya untuk buang wax yang menyelaputi mee tu.
Cam Saya buat.. rebus mee tu dulu, basuh, rendam dalam air sejuk, tapis baru dituang kuah ataupun masak dengan bahan perasa dia.

Rasanya tak salah kalau kita nak makan tapi jangan la makan kerap sangat. Saya pun makan juga mee segera ni tapi kurangkan terutamanya bagi yang masih belajar. Banyak lagi makanan lain yang mengenyangkan dan menyihatkan. 

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!