Tip/Petua Cara Menghilangkan Parut

By Zahirah Dzahir - 2/12/2015 12:01:00 PG

Assalamualaikum..

google

1. Vitamin E

 
Vitamin E adalah bahan terbaik semulajadi yang boleh merawat parut dan stretch mark. Ia meransangpembentukan kolagen, yang meningkatkan kekuatan tekstur kulit. Minyak dari Vitamin E (ataupun cecair pekat dalam kapsul vitamin E) boleh digunakan terus pada kulit. Minyak vitamin E hanya boleh digunakan terus pada parut luka yang telah sembuh sepenuhnya supaya ia tidak mengganggu proses pemulihan luka.
Vitamin E juga mempengaruhi pengeluaran kolagen, struktur protein yang membantu meningkatkan kekuatan dan keanjalan kulit.

Walaupun ramai yang menggunakan vitamin E untuk kulit mereka untuk mengurangkan parut, ia juga disyorkan oleh doktor selepas pembedahan kulit kerana terdapat kajian yg menunjukkan ia sangat membantu.



2. Minyak Kelapa

Minyak kelapa berkesan untuk melindungi dan menyembuhkan kulit. Rantaian medium asid lemak (fatty acid) dalam minyak kelapa bertindak sebagai anti-oksidan, menghalang kerosakan disebabkan radikal bebas. Radikal bebas menyerang tisu-tisu penyambung sel dan merencatkan kebolehan sel untuk tumbuh semula. Minyak kelapa boleh di makan dan digunakan secara luaran untuk menghalang kerosakan oleh radikal bebas dan melembutkan kulit.

3. Aloe Vera.

Aloe Vera terkenal dengan kebolehannya untuk penghasilan semula set tisu. Aloe Vera menghalang radangan dan memberi kesan kelembapan yang menyenangkan pada kulit dan memaksimakan kebolehan pemuliharaan kulit tersendiri .

4) Ekstrak Bawang

Bawang, atau Allium CEPA, adalah ramuan dalam salah satu gel parut yang paling popular yang ditemui di farmasi.

Ekstrak Bawang telah didapati mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiradang dan membantu pembentukan kolagen.

Satu lagi kajian yang dinilai 97 orang dengan parut baru atau lama yang menggunakan sama ada gel bawang atau gel plasebo. Lebih ramai pengguna yang menggunakan gel bawang parut mendapati parut mereka lebih lembut dan kurang ketara.

5) Madu Topikal
 
Madu telah digunakan sebagai rawatan untuk kulit melecur dan luka selama berabad-abad.
Pada tahun 2006, satu kajian semula 22 ujian klinikal yang melibatkan lebih daripada 2,000 orang mendapati bahawa madu mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiinflammatory dan boleh merangsang pertumbuhan tisu baru.

Banyak kajian yang dijalankan di University of Waikato di New Zealand, menggunakan jenis madu yang dikenali sebagai madu Manuka.

 
Ubat-ubatan rumah (Home Remedy) yang lain sering digunakan untuk parut, tetapi sekali lagi tanpa bukti yang menyokong dipercayai, adalah lidah buaya, Gotu Kola, vitamin C, dan zink. 

 sumber  http://altmedicine.about.com/od/qalibrary/f/remedyscars.htm

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!