Makanan Untuk Anak Deman

By Zahirah Dzahir - 11/11/2015 05:37:00 PTG


Assalamualaikum.. 

Seperti orang dewasa, anak-anak demam tidak akan berselera untuk makan. Jadi apakah makanan yang sesuai untuk anak anda sewaktu dia demam?
Secara umumnya, demam bukanlah penyakit. Tubuh anak-anak akan berasa panas akibat dari tindakbalas melawan jangkitan dan penyakit lain. Demam biasanya disebabkan oleh jangkitan bekateria, virus dan kulat.

anak demam Menu untuk Anak Demam: Tips & Info


Gejala biasa ketika demam ialah
1. Tidak berselera makan
2. Lesu
3. Berpeluh
4. Lemah
Oleh yang demikian, untuk memastikan anak kembali bertenaga, para ibu bapa perlulah lebih prihatin tentang pemakanan anak-anak anda.
 
Tips:
  • Makanan yang diberi kepada anak-anak perlulah tinggi kalori, tinggi protein, rendah lemak dan banyak air.
  • Pada 2 sehingga 3 hari anak demam, anda harus pastikan sang anak mengambil banyak cecair dengan memberinya makan sup, air glukosa dan bijirin bersama susu.
  • Makanan untuk anak demam mestilah lembut dan mudah dihadamkan serta diserap oleh tubuh seperti pisang, tauhu dan betik.
  • Pengambilan makanan kaya protein perlu dipertingkatkan. Oleh itu berilah anak anda makan susu, telur dan kacang dal.
  • Elakkan dari memberi anak anda makan makanan yang susah untuk dihadam.
  • Selain protein, kanak-kanak demam juga perlu meningkatkan pengambilan vitamin A, vitamin C, vitamin B, kalsium, besi dan sodium.
Makanan yang boleh diambil:
Jus buah-buahan, air glukosa, susu, air kelapa, air barli, telur, sup, bijirin, ikan bakar, sayur rebus, buah-buahan sitrus.
 
Makanan yang perlu dielakkan: 
Mentega, minyak sapi, minyak sayur-sayuran, makanan bergoreng, makanan berempah, makanan terlalu banyak serat, sup krim.
Sumber Pa&Ma 

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!